De ontwikkeling van het kind
Op Eiland Marlyne worden de kinderen op allerlei manieren uitgedaagd. Eiland Marlyne is echter geen school. 'Leren' is niet verplicht. Kinderen 'groeien' door het aanbieden van activiteiten die aansluiten bij hun leefwereld. Hun cognitieve, lichamelijke, sociale en emotionele ontwikkeling wordt gestimuleerd door een gevarieerd aanbod van activiteiten.
Signalering en uitwisseling
Ten slotte, kan Eiland Marlyne een functie vervullen door tijdig problemen te signaleren. Voor een juiste signalering wordt gebruik gemaakt van het observatie instrument KIJK, waarin observatie methodes benoemd worden. Wanneer een kind naar de basisschool gaat, werken we met een overdrachtsdocument van KIJK.
Voor specifieke problematiek zal er gericht gezocht worden naar een passende methode. Hiervoor gebruiken we het protocol, opvallende ontwikkelingsgebieden.
Ouders wordt een omgeving aangeboden waarin zij met andere ouders en met pedagogisch medewerkers ervaringen kunnen uitwisselen en bij problemen naar de juiste instanties verwezen kunnen worden. Pm ‘ers hebben een signaalfunctie bij ontwikkelingsproblemen. Ze kunnen ouders adviseren, maar hebben geen beslissende taak hierin. Bij problemen in de ontwikkeling zal er een gesprek plaatsvinden tussen de directie en de ouder(s)/ verzorger(s). Naar aanleiding van dit gesprek worden er eventuele stappen ondernomen voor professionele hulp. Eiland Marlyne streeft ernaar de professionele hulp zoveel mogelijk binnen de kinderopvang plaats te laten vinden.
Op onze locatie Marlynedycke wordt er gewerkt met een aangepast beleid
Op de locatie aan de Middeldijk 35 te Barendrecht is er een uitgebreide, functionele, spontane en uitdagende buitenschoolse opvang (BSO) gerealiseerd.
Met veel mogelijkheden voor zelfontplooiing, stimulering van de zelfredzaamheid, stimulering van nieuwe ideeën en creatieve impulsen. De kinderen kunnen dit in verschillende vormen aangeboden krijgen.
De werkwijze
Er zijn verschillende ruimtes waar de kinderen kunnen spelen. Zo is er de theaterruimte, het atelier, de keuken, het internet cafe, de game hoek, de spelletjes kamer en een grote speelzolder. Samen met de pedagogisch medewerk(st)er kiezen kinderen in welke ruimte ze willen spelen. De pedagogisch medewerk(st)er zal sturen waar nodig is en het kind positief stimuleren. De kinderen kennen geen vaste groep en hoeven niet van te voren aan te geven waarmee ze die dag willen spelen, natuurlijk is het mogelijk in meerdere ruimtes die dag te spelen.